No és el mateix un conte escrit en el
qual el nen pot veure les il·lustracions, passar pàgines endavant i endarrere
segons la seva comprensió o afecció a la lectura, que un conte que expliquem a
un nen o un grup, sense més recurs que la nostra veu i gest. Per tant, aquest
haurà de reunir unes quantes condicions de les quals dependrà en gran part el
seu èxit o fracàs entre els joves oients, condicions que fan que no tots els
contes en forma de llibre serveixin per ser narrats. En general un conte per
poder ser explicat cal que tingui un argument, que podria ser de la forma
tradicional: presentació dels personatges i del problema, acció dels
protagonistes i desenllaç. Altres poden explicar una facècia d’un personatge ja
conegut, però normalment el que compta és que hi hagi una acció on el
protagonista o protagonistes es vegin implicats, la solució del qual no arriba
fins al darrer moment. Perquè un conte interessi a l’oient cal que tingui
interès, una certa intriga, que se segueixi el fil de la història sense massa
dificultats i que aquesta no es perdi en accions o anècdotes marginals que
poden desorientar els petits oients. Per tot això és important saber quines
edats tenen els nens i nenes als quals va adreçada la narració: si són infants
de 3 o 4 anys caldrà buscar històries senzilles, un pel afectives que tinguin
una acció lineal i que no siguin massa llargues (contes d’animals, contes
encadenats, contes en que de l’argument no surti cap història o protagonista
paral·lel). En canvi si els oients tenen entre 6 o 7 anys, aleshores,
preferiran protagonistes humans amb una acció més complicada en la qual poden
sortir uns quants personatges secundaris, que juguin un cert paper dins la
història. També pot contenir elements com l’humor i l’astúcia o alguns jocs de
paraules. Els contes podran ser una mica més llargs, però sempre mirant de no
cansar els oients. Amb això de la durada dels contes no cal encaparrar-s’hi: es
nota de seguida quan cal escurçar una història perquè els nois s’estan cansant.
També a l’inrevés: si veiem que continuen embadalits podem estendre’ns una mica
més en els detalls, afegir-hi algun element nou...Però en general és millor no
allargar-se mai més de 15 o 20 minuts en la narració d’un conte. Si els oients
no han quedat saciats, sempre se’n pot explicar un o dos més.
Entrades populars
-
És imprescindible establir un ritual a l’hora d’explicar un conte: 1. Introducció amb un “element màgic”. Si preparem una bona ...
-
Tal com diu el padagog italià G. Rodari, els contes obren portes a la imaginació i la fantasia de l'infant. El conte proporciona plaer...
-
No és el mateix un conte escrit en el qual el nen pot veure les il·lustracions, passar pàgines endavant i endarrere segons la seva c...
-
Desprès d'haver escoltat el conte atentament quan l'explicava la mestra, els infants hauran de ser capaços de fer un exercici per...
-
Una altra activitat que hem programat per complementar aquest relat son una sèrie d'activitats realitzades amb el programa JClic que hem...
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada